What are Sales Enablement systems and how do they help enterprises to achieve even greater sales efficiency.

Book a Demo


Czym jest Sales Enablement?

Przez kilka ostatnich lat wiele obszarów biznesu się digitalizuje, najlepiej to widać w działach sprzedaży, w których jeszcze 25 lat temu wiele aktywności realizowało się tradycyjnie i przy wykorzystaniu kartek, dokumentów, faksów, a później również exceli. Obecnie liczące się działy sprzedaży pracują na systemach CRM (customer relationship management) czy SFA (sales force automation), które pomagają im w skalowaniu sprzedaży. Ostatnie lata pokazują, że pojawia się kolejna grupa systemów informatycznych, które rewolucjonizują rozwój, jednego z najbardziej niedocenianych obszarów w działach sprzedaży, kompetencji handlowców.

Sales Enablement (wsparcie sprzedaży) to proces wykorzystujący nowoczesne platformy online do dostarczania zespołom sprzedażowym zasobów niezbędnych do zamykania coraz większej ilości okazji sprzedażowych. Zasoby te mogą obejmować: narzędzia, materiały szkoleniowe, edukacyjne i wiedzę, materiały marketingowe czy informacje produktowe, które pozwalają na zwiększenie skuteczności sprzedaży produktów lub usług. 

Wdrożenie systemów SE przynosi największe korzyści, gdy nawiąże się ścisła współpraca pomiędzy zespołami marketingu, siłami sprzedażowymi (również tymi zewnętrznymi opartymi na dystrybutorach i partnerskich sieciach) i coraz częściej również działami HR.

Efektywna współpraca na linii marketing – sprzedaż

Marketing dostarcza zespołom handlowym najróżniejszych materiałów, które wspierają proces sprzedażowy. Często są to szkolenia produktowe, materiały wideo, prezentacje czy skrypty sprzedażowe wspierające interakcje z potencjalnymi klientami. Niestety badania pokazują, że aż 67% materiałów tworzonych przez zespoły marketingu nie jest wykorzystywane przez sprzedawców! To ogromne marnotrawstwo zasobów!

Dzięki systemom Sales Enablement marketing może tworzyć i udostępniać nowe materiały przedstawicielom handlowym, ale również sprawdzać wiedzę produktową i znajomość promocji wśród handlowców. Z kolei działy sprzedaży nie muszą już przeszukiwać maili oraz dysków wspólnych w poszukiwaniu kompletu materiałów do klientów, tylko wszystko mają uporządkowane w jednej przestrzeni. 

W jakich obszarach Sales Enablement wspiera zespoły sprzedażowe?

Platformy Sales Enablement to jednak nie tylko efektywniejsza współpraca z działem marketingu, ale też szereg dodatkowych korzyści płynących z systematycznego podnoszenia umiejętności i kompetencji oraz analizowania danych dotyczących obecnej wiedzy handlowców. Oto kilka przykładów projektów i inicjatyw, w których pomocne są platformy Sales Enablement: 

  • Wdrażanie i onboarding nowego członka zespołu sprzedażowego,
  • Rzetelna (sparametryzowana) ocena umiejętności sprzedażowych w zespole,
  • Usprawnienie współpracy z działem marketingu w zakresie tworzenia treści skierowanych do klienta (prezentacji, materiałów, studiów przypadku itp.) dla każdego etapu procesu sprzedaży,
  • Tworzenie pomocy dydaktycznych, szablonów i skryptów dla każdego etapu procesu sprzedaży,
  • Prowadzenie szkoleń sprzedażowych (umiejętnościowych oraz produktowych),
  • Analizowanie danych sprzedażowych w celu wsparcia procesu decyzyjnego,
  • Mierzenie efektywności kompetencyjnych pracy zespołu sprzedażowego,
  • Motywowanie i angażowanie handlowców w procesy rozwojowe.

Oprogramowanie wspierające transfer wiedzy produktowej

Kiedy wyposażysz swój zespół sprzedaży we właściwe zasoby, materiały i narzędzia, będzie on w stanie sprzedawać efektywniej i skuteczniej. Dzięki temu Twoja firma będzie mogła odnotowywać kolejne wzrosty i pozyskiwać nowych klientów. Warto więc zadbać o to, aby Twoje zespoły sprzedaży i marketingu (i np. coraz częściej HR) utrzymywały otwartą komunikację i korzystały z odpowiedniego oprogramowania pozwalającego im dzielić się treściami, materiałami, technologią i wiedzą, których potrzebują, aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i przekształcić ich w płacących klientów.

Należy pamiętać, że systemy Sales Enablement to nie ogólne rozwiązania typu LMS (learning management system) czy platformy e-learningowe, za które głównie odpowiadają działy HR. Sales Enablement to specjalistyczne systemy zbudowane w jednym celu – zwiększeniu wyników sprzedaży poprzez rozwój kompetencji handlowych i wsparcie handlowców w kontaktach z klientami. Oczywiście wiele z nich posiada elementy znane już z e-learningu, lecz platformy SE raczej wpasowują się w grupę oprogramowań pokrewnych do CRM lub SFA. 

Światowy rynek rozwiązań Sales Enablement w ostatnich latach zdecydowanie dynamicznie rośnie. Rynek SE w USA szacowany jest na 381,9 mln USD w 2020 roku. Chiny osiągną wielkość rynku 776,8 mln USD do 2027, przy CAGR wynoszącym 18,9% od 2020 do 2027 r. W Japonii i Kanadzie przewiduje się wzrost o 17,2% i 17,1% w okresie 2020-2027. W Polsce są już również dostępne lokalne rozwiązania, a jednym z nich jest właśnie SalesOn.pl, z ktorego korzysta już kilkaset przedsiębiorstw i kilkanaście tysięcy handlowców.

Umów Demo

Customers about SalesOn

Wojciech Cichy Field Sales Director at Danone

[…] indeed, thanks to SalesOn, we have been constantly improving the competences of our sales team for almost two years! It was all possible thanks to mutual understanding, commitment, and partnership cooperation. Many thanks to the entire team of McHayes Steward Group and Danone’s HR and Sales team

Jarek Ganiewski Field Force Manager at Fiskars

SalesOn allows us to develop the sales team in small steps. The greatest value is the reporting module, where we see what salespeople know and can do, and on which areas we still have to work on. Working at Saleson also allows you to develop the involvement of salespeople in the learning process anywhere, anytime.

Karolina Szołoch HR Coordinator at Sopro Polska

SalesOn is a practical tool that allows you to develop competences and skills of the sales force. It offers a wide range of training courses for sales representatives as well as for managers. In an easy and accessible way, you can analyze the results, track the progress of employees and determine the potential for improvement. For us, creating our own product training is also of great value. I recommend!

Luiza Lutek Sales Force Development Coordinator at Polkomtel

SalesOn appeared in our structures during the pandemic, thanks to which our sales reps were not deprived of access to knowledge and opportunities for continuous development. The subject of training on the platform allows you to personalize training and adjust materials to the diagnosed needs of our employees. This year, we are going a step further – we decide to use the opportunities related to planning and monitoring coaching work offered by SalesOn.

Waldemar  Jakubus Sales and Marketing Director, Member of the Management Board at DOBROWOLSCY Sp. z o.o

“We have been with SalesOn for 2 years. This accessible form, fast and easy to use, allowed for the introduction of regularity, mobility and a wide range of topics in the field of training for our sales reps and telesales reps. Being able to repeat and easily access knowledge is a key factor in keeping it remembered and used. I believe that this is the most optimal form for companies with large sales departments. “

Mateusz Szlichciński Field Sales Manager Poland at Brown Forman

SalesOn gives our salespeople the opportunity to learn according to the rhythm and preferences of each of them, additionally they can train from anywhere.

Marcin Gniewisz Commercial Director at Herbapol Poznań S.A.

I can wholeheartedly recommend. A well-prepared product, an efficient service base, and most importantly … we developed the final functionalities together… and now we are happy to use it. Thank you to the entire SalesOn Team.

Grzegorz Barszcz Vice President at Politan

This solution is on point. It perfectly addresses the needs of the new post-Covid world. Our salespeople are satisfied and committed. I can wholeheartedly recommend using SalesOn.pl

Tomasz Słoma Sales Department Manager at LangMedia Sp. z o.o.

We implemented the SalesOn platform at the beginning of 2020 and it was a great decision. Our sales representatives have the opportunity to develop their sales skills at any time, which translated into better results of the company despite the pandemic. I recommend SalesOn to any company that appreciates the importance of investing in human capital.