Czym jest SalesEnablement?

Umów Demo

Czym są systemy sales enablement i jak pomagają przedsiębiorstwom uzyskać jeszcze większą efektywność sprzedaży.


W ostatnich latach wiele obszarów biznesu się digitalizuje. Najlepiej to widać w działach sprzedaży, w których jeszcze około 25 lat temu wiele aktywności realizowało się tradycyjnie i przy wykorzystaniu kartek, dokumentów, faksów, a później również exceli.

Obecnie liczące się działy sprzedaży pracują na systemach CRM (customer relationship management) czy SFA (sales force automation), które pomagają im w skalowaniu sprzedaży.

Od kilku lat na świecie pojawia się kolejna grupa systemów informatycznych, które rewolucjonizują rozwój jednego z najbardziej zaniedbanych (i niedocenianych) obszarów w działach sprzedaży, kompetencji handlowców.

Czym jest sales enablement?


Sales enablement (wsparcie sprzedaży) to proces wykorzystujący nowoczesne platformy online do dostarczania zespołom sprzedażowym zasobów niezbędnych do zamykania coraz większej ilości okazji sprzedażowych. Zasoby te mogą obejmować: narzędzia, materiały szkoleniowe, edukacyjne i wiedzę, materiały marketingowe czy informacje produktowe, które pozwalają na zwiększenie skuteczności sprzedaży produktów lub usług.

Wdrożenie systemów SE przynosi największe korzyści, gdy nawiąże się ścisła współpraca pomiędzy zespołami marketingu, siłami sprzedażowymi (również tymi zewnętrznymi opartymi na dystrybutorach i partnerskich sieciach) i coraz częściej również działami HR.

Efektywna współpraca na linii marketing – sprzedaż.


Marketing dostarcza zespołom handlowym najróżniejszych materiałów, które wspierają proces sprzedażowy. Często są to szkolenia produktowe, materiały wideo, prezentacje czy skrypty sprzedażowe wspierające interakcje z potencjalnymi klientami. Niestety badania pokazują, że aż 67% materiałów tworzonych przez zespoły marketingu nie jest wykorzystywane przez sprzedawców! To ogromne marnotrawstwo zasobów!

Dzięki systemom SE marketing może tworzyć i udostępniać nowe materiały przedstawicielom handlowym, ale również sprawdzać wiedzę produktową i znajomość promocji wśród handlowców. Z kolei działy sprzedaży nie muszą już przeszukiwać maili oraz dysków wspólnych w poszukiwaniu kompletu materiałów do klientów, tylko wszystko mają uporządkowane w jednej przestrzeni.

W jakich obszarach sales enablement wspiera zespoły sprzedażowe?


Platformy SE to jednak nie tylko efektywniejsza współpraca z działem marketingu, ale też szereg dodatkowych korzyści płynących z systematycznego podnoszenia umiejętności i kompetencji oraz analizowania danych dotyczących obecnej wiedzy handlowców. Oto kilka przykładów projektów i inicjatyw, w których pomocne są platformy sales enablement:

  • wdrażanie i onboarding nowego członka zespołu sprzedażowego,
  • rzetelna (sparametryzowana) ocena umiejętności sprzedażowych w zespole,
  • tworzenie pomocy dydaktycznych, szablonów dla każdego etapu procesu sprzedaży,
  • prowadzenie szkoleń sprzedażowych (umiejętnościowych oraz produktowych),
  • analizowanie danych sprzedażowych w celu wsparcia procesu decyzyjnego,
  • mierzenie efektywności kompetencyjnych pracy zespołu sprzedażowego,
  • motywowanie i angażowanie handlowców w procesy rozwojowe.
  • usprawnienie współpracy z marketingiem w tworzeniu treści skierowanych do klienta (prezentacji, materiałów, studiów przypadku itp.) dla każdego etapu procesu sprzedaży.

W niektórych organizacjach obowiązki związane z rozwojem sprzedaży należą do menedżerów sprzedaży. W innych z kolei obowiązki te mogą być realizowane przez dział HR w połączeniu z osobami odpowiedzialnymi za produkty w zespołach marketingu.

Umów Demo

Oprogramowanie wspierające transfer wiedzy produktowej


Kiedy wyposażysz swój zespół sprzedaży we właściwe zasoby, materiały i narzędzia, będzie on w stanie sprzedawać efektywniej i skuteczniej. Dzięki temu Twoja firma będzie mogła odnotowywać kolejne wzrosty i pozyskiwać nowych klientów. Warto, więc zadbać o to, aby Twoje zespoły sprzedaży i marketingu (i np. coraz częściej HR) utrzymywały otwartą komunikację i korzystały z odpowiedniego oprogramowania pozwalającego im dzielić się treściami, materiałami, technologią i wiedzą, których potrzebują, aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i przekształcić ich w płacących klientów.

Należy pamiętać, że systemy sales enablement to nie ogólne rozwiązania typu LMS (learning management system) czy platformy e-learningowe, za które głównie odpowiadają działy HR. Sales Enablement to specjalistyczne systemy zbudowane w jednym celu – zwiększeniu wyników sprzedaży poprzez rozwój kompetencji handlowych i wsparcie handlowców w kontaktach z klientami. Oczywiście wiele z nich posiada elementy znane już z e-learningu, lecz platformy SE raczej wpasowują się w grupę oprogramowań pokrewnych do CRM lub SFA.

Światowy rynek rozwiązań Sales Enablement w ostatnich latach zdecydowanie dynamicznie rośnie. Rynek SE w USA szacowany jest na 381,9 mln USD w 2020 roku. Chiny osiągną wielkość rynku 776,8 mln USD do 2027, przy CAGR wynoszącym 18,9% od 2020 do 2027 r. W Japonii i Kanadzie przewiduje się wzrost o 17,2% i 17,1% w okresie 2020-2027. W Polsce są już również dostępne lokalne rozwiązania, a jednym z nich jest właśnie SalesOn.pl, z którego korzysta już kilkaset przedsiębiorstw i kilkanaście tysięcy handlowców.

Umów Demo

Klienci o SalesOn

Maciej Głuszyński National Sales Manager w Zeelandia

Nasi ludzie, to nasza najlepsza wizytówka. SalesOn pomaga nam być pewnym, że ciągle są na „topie”. Elastyczność i otwartość narzędzia SalesOn pozwala nam na jego konfiguracje w każdym momencie rekonfiguracji rynku. Serdecznie polecam.

Julia Bentkowska Sales Director w Good Food Products

SalesOn jest ciekawym narzędziem komplementarnym w stosunku do tradycyjnych szkoleń stacjonarnych. Daje możliwość regularnej pracy nad podnoszeniem umiejętności sprzedażowych, pozwala odświeżać wiedzę w trybie ciągłym. Dużą zaletą jest odbywanie szkoleń w dogodnym momencie, z dowolnego miejsca. Dzięki raportom i rankingom pozwala ocenić zaangażowanie handlowców w rozwój osobisty.

Tomasz Kuczyński Dyrektor ds. Rozwoju w JUAN

Platforma SalesOn to wygoda i bezstresowe szkolenia dla pracowników oraz oszczędności dla firmy. Profesjonalnie szkolimy naszych handlowców w najbardziej dogodnym dla nich miejscu i czasie na terenie całej Polski.

Renata Niećko Dyrektor Operacyjny w Euroterm TGS

Komfort związany z doborem szkoleń, ustaleniem terminów, możliwością przejścia szkoleń w najbardziej dogodnych dla pracownika warunkach, możliwością wielokrotnego odczytu materiałów, te oraz wiele innych zalet SalesOn, są nie do przecenienia. Najbardziej budujące są komentarze użytkowników, którzy przyznają, że teraz dostrzegają swoje błędy w komunikacji z Klientami, albo odkrywają, że u kolegi jest obszar do przepracowania, dyskutują o tym i się wspierają. Ważne jest też to, że każdy z pracowników, który chce poznawać nowe techniki pracy z Klientem, ma dostęp do narzędzia po prostu „na wyciągnięcie ręki”.

Marek Sapeta Zastępca Dyrektora Sprzedaży w Tarczyński S.A.

SalesOn to bardzo ciekawe i intuicyjne narzędzie do przeprowadzania szkoleń z kompetencji handlowych i wiedzy branżowej. Platforma idealnie się sprawdza przy przeprowadzaniu szybkiej weryfikacji wiedzy w szczególności w rozproszonej strukturze handlowej. Dzięki raportom i rankingom jesteśmy w stanie na bieżąco monitorować postępy naszych pracowników.

Magdalena Łukasik-Olejniczak Product Trainer CE Cluster Lead w Whirlpool

SalesOn to prosty sposób na rozwój wiedzy i umiejętności handlowców czy promotorów marki. Ciekawe treści przedstawione prostym językiem to 100% gwarancji. Zauważyłam że zespół chętnie bierze udział w szkoleniach i grywalizacji. Warto również zwrócić uwagę na intuicyjne administrowanie platformą, dzięki czemu nie trzeba tracić godzin i nerwów 🙂

Błażej Wilamowski Dyrektor Komercyjny, Członek Zarządu w Oshee

Dzięki Sales On rozwijamy nie tylko kompetencje twarde, ale zyskaliśmy również nowoczesną platformę komunikacji, którą wykorzystujemy także do szkoleń produktowych, wdrażania NPD i edukacji naszych klientów. Największą wartością dodaną platformy jest elastyczność w zarządzaniu programem szkoleń i rozwoju kompetencji, oraz możliwość weryfikacji wiedzy on line, bez nadmiernego angażowania czasu naszych zespołów, m.in. poprzez testy wiedzy, które umożliwiają szybką weryfikację stanu wiedzy naszej kadry.

Paweł Musiał Z-ca Generalnego Dyrektora Sprzedaży w BLACHPROFIL 2

Platforma szkoleniowa SalesOn towarzyszy Naszym siłom sprzedaży od ponad roku. Profesjonalne wsparcie we wdrożeniu nowatorskiego narzędzia szkoleniowego online była kluczem do sukcesu. Platforma posiada szeroki zakres ze szkoleń kompetencji miękkich dla handlowców i managerów jak i pozwala na przygotowanie własnych modułów produktowych. Duże brawa za nowy format webinarów LIVE, narzędzie, które pozwala na wyższą interakcję działu sprzedażowego z trenerem!

Sławomir Bedliński Dyrektor Sprzedaży w Hoya

SalesON to platforma, z której korzystamy od ponad dwóch lat, jest doskonałym narzędziem do rozwijania i utrwalania wiedzy handlowców (…) Bardzo ważne jest to, że SalesOn stale się rozwija, oferując nowe moduły szkoleniowe i nowe funkcjonalności. (…) Dodatkowo platforma umożliwia analizę rozwoju umiejętności zespołu. (….) SalesOn jest stałym elementem w procesie szkoleniowym naszego zespołu i niezależnie od innych szkoleń, będziemy nadal korzystać z tej platformy.

Krzysztof Książek Jr HR Business Partner w Orbico Poland

SalesOn poza świetnym gotowym kontentem szkoleniowym i wieloma fantastycznymi funkcjonalnościami to również stojący za platformą zespół specjalistów. Ogromnie cenię sobie to, że nasi partnerzy po stronie SalesOn słuchają naszych informacji zwrotnych i ciągle doskonalą platformę by była jeszcze lepiej dostosowana do potrzeb użytkowników i administratorów.

Jarek Ganiewski Field Force Manager w Fiskars

SalesOn pozwala nam rozwijać zespół handlowy procesowo, małymi krokami. Największą wartością jest moduł raportujący, gdzie widzimy co handlowcy wiedzą i potrafią, a nad którymi obszarami musimy jeszcze popracować. Praca na Saleson pozwala również rozwijać zaangażowanie handlowców w proces uczenia się w dowolnym miejscu i czasie.

Karolina Szołoch Koordynator HR w Sopro Polska

SalesOn to praktyczne narzędzie, które pozwala  rozwijać kompetencje oraz umiejętności sił sprzedaży. Oferuje szeroką gamę szkoleń dla przedstawicieli handlowych jak również dla managerów. W łatwy i przystępny sposób można  analizować wyniki, śledzić postępy pracowników oraz określać potencjał do doskonalenia. Dla nas dużą wartością jest także tworzenie własnych szkoleń produktowych. Polecam!

Luiza Lutek Koordynator ds. rozwoju sił sprzedaży w Polkomtel

SalesOn pojawił się w naszych strukturach podczas pandemii, dzięki czemu nasi Handlowcy nie zostali pozbawieni dostępu do wiedzy i możliwości nieustannego rozwoju. Tematyka szkoleń na platformie pozwala personalizować szkolenia i dopasowywać materiały pod diagnozowane potrzeby naszych pracowników. W tym roku idziemy krok dalej – decydujemy się na wykorzystanie możliwości związanych z planowaniem i monitorowaniem pracy coachingowej, które oferuje SalesOn.

Waldemar  Jakubus Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Członek Zarządu w DOBROWOLSCY Sp. z o.o

„Jesteśmy z SalesOn już od 2 lat. Ta przystępna forma, szybka i łatwa w obsłudze, pozwoliła na wprowadzenie systematyczności, mobilności i szerokości tematyki w zakresie szkoleń dla naszych handlowców i działów telesprzedaży. Możliwość powtarzania i łatwego dostępu do wiedzy, jest kluczowym czynnikiem, aby była zapamiętana i wykorzystana. Uważam, że jest to najbardziej optymalna forma dla firm z dużymi działami handlowymi.”

Wojciech Cichy Field Sales Director w Danone

[…] rzeczywiście dzięki SalesOn podnosimy nieustannie kompetencje naszego zespołu sprzedaży już od prawie dwóch lat! To wszystko było możliwe dzięki wzajemnemu zrozumieniu, zaangażowaniu i partnerskiej współpracy. Podziękowania dla całego zespołu SalesOn oraz zespołu HR and Sales Danone

Anna Staroszczyk HR Partner w Strauss Cafe

[…] dziękuję całemu zespołowi SalesOn za profesjonalną współpracę! SalesOn to świetne narzędzie, które w jednej przestrzeni umożliwia Pracownikom rozwój wielu kompetencji sprzedażowych

Joanna Mazur-Zwinka Dyrektor ds. Sprzedaży w FFiL Śnieżka SA

Proces rozwoju kompetencji sił sprzedaży to długoterminowa praca. Ważne, aby stopniowo, ze zrozumieniem i z praktycznym zastosowaniem przyswajać wiedzę, a nie „odbyć” szkolenie raz w roku. Dzięki SalesOn jest to możliwe non stop i to bez względu na okoliczności (COVID). Polecam!

Krzysztof Mikoda Sales Director w ZPC Vobro

Dziękujemy za świetny system szkoleń. Zdobytą wiedzę Zespół Sprzedaży wykorzysta od razu praktycznie ponieważ bardzo dobrze to przygotowaliście. Polecam dla każdego Zespołu Sprzedaży w branży FMCG.

Zofia Kotowska-Popik Dyrektor HR w Perła Browary Lubelskie

[…] jest nam bardzo miło, to udana i owocna współpraca SalesOn.pl z Perełką:). Szczególnie cieszy zaangażowanie naszych handlowców w proces szkolenia! Bardzo dziękujemy!

Maciej Blaut Sales Director w Bahlsen Group

SalesOn to bardzo elastyczny i uszyty na miarę system szkoleń, który rozwija najbardziej pożądane kompetencje handlowców oraz managerów sprzedaży. Doskonale dopasowany trening on-line w czasach pandemii. Dzięki niemu, jesteśmy o krok do przodu!

Magdalena Sekulska Sales Director w Profi Sp. z o.o.

Niezwykle udany projekt. Tematy, które do tej pory przerobiliśmy są opracowane w sposób bardzo przejrzysty i zrozumiały, co przy tej formie szkoleń jest jeszcze bardziej istotne niż w przypadku tradycyjnych warsztatów. Udział w projekcie pozwala nam na poszerzanie wiedzy oraz jej usystematyzowanie. Zachęcamy do skorzystania z możliwości jakie daje platforma SalesOn.

Paweł Pasek Field Force Manager w Spectrum Brands

SalesOn to bardzo ciekawy projekt i ciesze się, że bierzemy w nim udział! Skupia on w sobie to, co jest w obecnych czasach bardzo ważne, czyli bardzo przystępną i elastyczną formę kształcenia połączoną z bardzo merytorycznymi treściami. Jestem przekonany, że cykl szkoleń on-line w SalesOn.pl wpłynie bardzo pozytywnie na nasze wyniki. Polecam!

Pavel Pechorin Director of Corporate Strategy w KREISEL

Najlepszy i najwygodniejszy format szkoleń działów sprzedaży. Zarówno dla managerów jak i dla handlowców.

Aleksander Socha Dyrektor Zarządzający w Ramirent SA

Sales-on jest idealnym rozwiązaniem łączącym 4 najbardziej istotne dla nas aspekty: wysoka merytoryka szkoleń, atrakcyjna cena, dostępność i przede wszystkim weryfikacja umiejętności handlowych w jednym narzędziu. SalesOn to coś więcej niż szkolenia – to praktyczna baza do rozwijania umiejętności sił handlowych

Małgorzata Stawniak HR Manager w Flugger A / S

Mamy tu to o co poprosiliśmy: gotowe szkolenia na wysokim poziomie, analitykę danych jako ogromną wartość dodaną z perspektywy działu HR, kreator szkoleń własnych oraz solidne wsparcie techniczne.

Jakub Krasicki Lead Project Manager w MS Services

Dbałość o rozwój kompetencji naszych pracowników, jest jednym z priorytetów MS Services. Dlatego w tym roku rozpoczęliśmy współpracę z SalesOn, gdzie nasze siły sprzedaży znajdą kompleksowy program szkoleniowy i testy wiedzy, dzięki którym szybko sprawdzą postępy w nauce.

Karolina Kuchta Junior HR Business Partner w MS Services

Serdecznie polecam SalesOn, to jasno zbudowany system szkoleniowy, coachingowy i raportowy. Saleson dostarcza jakościowych materiałów szkoleniowych, które wśród grupy Przedstawicieli Handlowych MS Services cieszą się bardzo dobrą opinią, a które dla mnie osoby ze świata HR wydają się również interesujące.

Dariusz Stasiukiewicz Dyr. Sprzedaży w Delia Cosmetics

Decyzja o współpracy była przemyślana, uważam że warto rozwijać wiedzę i kompetencje handlowców za pomocą najlepszych narzędzi szkoleniowych do których należy SalesOn.

Tomasz Słoma Kierownik Działu Sprzedaży w LangMedia Sp. z o.o.

Wdrożyliśmy platformę SalesOn na początku 2020 roku i była to świetna decyzja. Nasi handlowcy w każdej chwili mają możliwość rozwijania umiejętności sprzedażowych, co przełożyło się na lepsze wyniki spółki pomimo pandemii. Polecam SalesOn każdej firma, która docenia wagę inwestycji w kapitał ludzki.

Grzegorz Barszcz Vice President w Politan

Rozwiązanie jest w punkt. Doskonale adresuje potrzeby nowego postcovidowego świata. Handlowcy zadowoleni i zaangażowani. Ja również z pełną odpowiedzialnością polecam SalesOn.pl

Marcin Gniewisz Dyrektor handlowy w Herbapol Poznań S.A.

Serdecznie polecam, świetnie przygotowany produkt, sprawna baza serwisowa, co najważniejsze….wspólnie wypracowaliśmy finalne funkcjonalności….teraz cieszymy się z możliwości korzystania . Dziękuje całemu Zespołowi SalesOn.

Mateusz Szlichciński Field Sales Manager Poland w Brown Forman

SalesOn daje naszym naszym handlowcom możliwość uczenia się zgodnie z rytmem i preferencjami każdego z nich, dodatkowo mogą się szkolić z dowolnego miejsca.