Szkolenia przy kawie – o współpracy Strauss Cafe Poland z SalesOn i digitalizacji procesów szkoleniowych w zespole sprzedażowym.

Strauss Cafe Poland to jeden z największych producentów kawy w Polsce, właściciel marek, takich jak MK Cafe, FORT i Pedros. Firma działa również w segmencie HoReCa (rynek gastronomiczny), jest też głównym dostawcą kawy i urządzeń do jej parzenia do biur.  Ma własną palarnię kawy (w Swadzimiu), zatrudnia już ponad 350 pracowników. O tym, jak w Strauss Cafe Poland udało się przeprowadzić transformację cyfrową w obszarze podnoszenia kompetencji handlowców – opowiada Elwira Smoliga, menedżer ds. klientów sieciowych. 

Pandemiczny rok 2020, w którym – jak się okazało – już w drugim kwartale wszyscy w przyspieszonym tempie musieliśmy poznać techniki sprzedaży on-line, rozpoczęliśmy, zaplanowanym już wcześniej na luty, szkoleniem dotyczącym telesprzedaży. Tak więc gdy ogłoszono pierwszy lockdown i wszyscy zostaliśmy zobligowani do pracy w trybie home office, nasi przedstawiciele handlowi byli już przygotowani do skutecznego sprzedawania przez telefon. Trzeba też przyznać, że niezależnie od modyfikacji technik sprzedażowych w związku z nową, covidową sytuacją, przełamało to ich rutynę w podejściu do produktu i odświeżyło spojrzenie na stawiane przed nimi zadania.

Wcześniej wdrożyliśmy w dziale sprzedaży SalesOn, czyli system do wspierania i automatyzacji szkoleń dla handlowców.

W samym 2020 roku w ramach systemu SalesOn zleciliśmy ok. 12 szkoleń online – niektóre obejmowały całe działy sprzedaży, niektóre dotyczyły ich części, np. wyższego managementu, który szkolił się w negocjowaniu z sieciami. W planach założyliśmy stały rytm szkoleń, raz w miesiącu.

Oferta dopasowana do czasów pandemii

Platforma SalesOn jest dla Strauss Cafe Poland bardzo wdzięcznym narzędziem automatyzującym proces szkoleniowy, ponieważ dzięki niej szkolenia online możemy przeprowadzić w dowolnym – i co ważne dogodnym dla nas – miejscu i czasie. To istotny aspekt, gdyż jako organizacja nie wymagamy, a wręcz staramy się unikać sytuacji, w których ktokolwiek z nas musiałby wykonywać swoje obowiązki zawodowe w czasie wolnym od pracy. Wychodzimy z założenia, że skoro w czasach przed pandemią nie poświęcaliśmy czasu prywatnego na szkolenia stacjonarne, to także nie ma powodu, by poświęcać go teraz, na te w formie on-line. Promujemy postawy work-life balance, więc przyjęliśmy, że jeden cykl szkoleń możemy udostępniać pracownikom przez dwa tygodnie, gdyż to pozwala im dopasować czas nauki do swoich potrzeb. Wartościowe jest dla nas także to, że nasi handlowcy mogą korzystać z systemu SalesON na rozmaitych urządzeniach mobilnych: zarówno laptopa, tabletu, jak i smartfonów.

Mierzalne efekty

Zapewnienie pracownikom szkoleń to jedno, drugie to świadomość efektów rozwojowych, które one przynoszą. Najlepiej – mierzalnych i systematycznych. SalesON wychodzi naprzeciw tym naszym potrzebom, udostępniając na swojej platformie raporty, dzięki którym możemy sprawdzić poziom wykonania szkolenia. Jednocześnie szef szkoleń lub bezpośredni manager ma możliwość przeanalizowania poziomów wiedzy poszczególnych szkolonych grup, z podziałem na makroregiony czy przedstawicieli handlowych, którzy obsługują sieci.

Dzięki modułowi EduGame (grywalizacji szkoleń) wytwarza się pozytywna rywalizacja pomiędzy regionami – zarówno na zajmowane miejsce, jak i fakt czy zauważenia progresu w stosunku do poprzedniego szkolenia. Poziom „zdawalności” szkolenia ustaliliśmy na 80 proc.

Z dwóch-trzech szkoleń – już we własnym zakresie – przygotowaliśmy „pigułki wiedzy”, czyli materiały, które umożliwiają handlowcom przejść przez oferowane przez SalesON szkolenie w jeszcze krótszym czasie. 

Szkolenia w opinii pracowników

Na naszą pozytywną ocenę platformy SalesON na pewno składają się dobre wyniki sprzedażowe, które osiągamy, widoczne zaangażowanie naszych pracowników w działania mające wspólne cele (z platformy korzysta ok. 350 osób) i ich pozytywne opinie.

Sama platforma cieszy się uznaniem pracowników, gdyż daje możliwość importowania pozyskanych we własnym zakresie szkoleń od producentów czy od działów HR, dzięki czemu z jednej strony unikamy nadmiaru maili z dużą ilością załączników, z drugiej – wszystkie materiały szkoleniowe (od SalesON mamy ich 30) możemy zgromadzić w jednym miejscu i w dowolnym momencie do nich wrócić.

Plany na przyszłość

Z platformy SalesON korzystamy już dwa lata, więc nasi handlowcy przeszli przez większość podstawowych szkoleń sprzedażowych z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Wyzwaniem sprzedażowym na nadchodzący rok będzie sprostanie, utrzymującemu się trendowi, przenoszenia się konsumentów do on-line’u. Stąd będziemy udostępniali więcej szkoleń dotyczących produktów, które pomogą handlowcom lepiej zrozumieć sprzedawany produkt czy zagadnień związanych z HR.

Udostępnij wpis:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on pinterest
Pinterest

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.