Dostosuj technikę sprzedaży do osobowości klienta

Wiedza o tym, kim jest nasz klient, jak postępuje, jakie działają na niego motywatory, jaka technika sprzedaży będzie odpowiednia podczas rozmów z nim może bardzo pomóc sprzedawcy w osiągnięciu jego celu – czyli dokonaniu transakcji sprzedaży.

4 typy osobowości

U większości ludzi można zaobserwować 4 wiodące elementy wpływające na ich działania i wypowiedzi: introwersja, ekstrawersja, zorientowanie na cel i zorientowanie na ludzi.  W oparciu o te elementy powstały różne typologie osobowości klienta i klasyfikacji stylów działania. Te różne typologie klienta możemy połączyć i uzyskać jedną prostą, przejrzystą typologię pomagającą w zastosowaniu odpowiedniej techniki sprzedaży. Mamy więc do czynienia z czterema typami klientów:

  1. Czerwony choleryk, czyli typ dominujący
  2. Żółty sangwinik, czyli typ entuzjastyczny
  3. Zielony melancholik, czyli typ wahający się
  4. Niebieski analityk, czyli typ chłodny

 

Czerwony choleryk, czyli typ dominujący

Chce przewodzić. Wie, co jest najlepsze i jest pewny siebie. Jest niespokojny i pobudliwy. Jego nastrój często się zmienia, nieustannie wahając się między entuzjazmem i rozczarowaniem. Czerwony choleryk ma skłonność do przesady. To osoba z bardzo silną osobowością, która szybko zmienia poglądy. Stawia ambitne cele zarówno sobie jak i innym. Domaga się akceptacji swoich pomysłów, ponieważ uważa je za słuszne. Koncentruje się na tym, aby zadania były zrealizowane jak najszybciej. Gestykuluje w sposób zdecydowany, podkreśla najczęściej te elementy wypowiedzi, które dotyczą jego zamiarów. Podaje rękę pewnie, ściskając dłoń rozmówcy. W trakcie rozmowy śmiało patrzy rozmówcy w oczy, jego twarz zdradza niewiele życzliwości dla rozmówcy. Mówi głośno, raczej szybko, rytmicznie, bardzo wyraźnie akcentuje te partie wypowiedzi, które są dla niego ważne. Mówi tylko o tym, co wydaje mu się istotne. Dużo chętniej mówi niż słucha.

Co czerwonemu cholerykowi może podobać się w twojej ofercie

Lubi oferty przygotowane „specjalnie dla niego”. Ceni proste i konkretne oferty. Lubi, jeżeli w zawierających wiele szczegółów materiałach, zaznaczysz (np. markerem) to, co dotyczy jego i oszczędzisz mu w ten sposób czas na szukanie informacji. Czerwony choleryk ceni sobie krótkie rozmowy z dobrze przygotowanym sprzedawcą i oczekuje informowania go tylko o kluczowych faktach.

Jak rozmawiać z czerwonym cholerykiem?

  • Mów pewnie, krótko i na temat.
  • Unikaj szczegółowych wypowiedzi.
  • Bądź bardzo dobrze przygotowany do rozmowy.
  • Eksponuj korzyści oraz cechy, takie jak nowoczesność i wyjątkowość.
  • Okaż mu szacunek – nie dopytuj go, nie tłumacz i nie pouczaj.
  • Traktuj go jak eksperta, proponuj lepszy wybór.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak postępować z klientami, którzy reprezentują inne typy osobowości skorzystaj ze szkolenia online dostępnego na SalesOn.pl

 

 

Udostępnij wpis:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on pinterest
Pinterest

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.