System dopasowany do zmieniających się potrzeb działu handlowego – o współpracy MV Poland i platformy SalesON

Opublikowane przez Grzegorz Zaleski

MV Poland jest częścią koncernu MV Group, który prowadzi działalność w zakresie hurtowego handlu napojami alkoholowymi i bezalkoholowymi, wyrobami tytoniowymi oraz szybko zbywalnymi towarami konsumpcyjnymi (FMCG). O tym, jak udało im się znacząco zwiększyć liczbę szkoleń dla działu sprzedaży oraz wprowadzić standardy handlowe w organizacji, opowiada Kinga Szabelak, HR Manager.  Nasza organizacja na chwilę obecną liczy około 70 pracowników, z czego aż 50 z nich działa bezpośrednio […]

Czytaj więcej

MV Poland jest częścią koncernu MV Group, który prowadzi działalność w zakresie hurtowego handlu napojami alkoholowymi i bezalkoholowymi, wyrobami tytoniowymi oraz szybko zbywalnymi towarami konsumpcyjnymi (FMCG). O tym, jak udało im się znacząco zwiększyć liczbę szkoleń dla działu sprzedaży oraz wprowadzić standardy handlowe w organizacji, opowiada Kinga Szabelak, HR Manager. 

Nasza organizacja na chwilę obecną liczy około 70 pracowników, z czego aż 50 z nich działa bezpośrednio w sprzedaży. Chcemy stale rozwijać naszą firmę i osiągać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe, dlatego też prowadzimy sprzedaż w wielu kanałach i inwestujemy w rozwój kompetencji handlowców. Mamy na 2022 rok ambitne plany związane z rozwojem w obszarze FMCG, chcemy też zapewnić odpowiednie wsparcie siłom sprzedażowym w postaci regularnych i dopasowanych do potrzeb szkoleń na platformie SalesOn. 

Roczny plan szkoleń dla managerów i handlowców

Zanim zaczęliśmy korzystać z platformy SalesON, organizowaliśmy dla handlowców raz lub dwa razy do roku szkolenia stacjonarne. Wymagały one sporego wysiłku całego zespołu, nie tylko ze względu na konieczność sprowadzenia przedstawicieli handlowych z niemal najdalszych zakątków Polski – od Szczecina po Zakopane – ale również wiązało się to z utratą czasu sprzedażowego, który jest tak ważny w naszej branży. Gdy na początku 2020 roku rozpoczęliśmy testowanie platformy, nie wiedzieliśmy jeszcze, że ze względu na pandemię będzie ona strzałem w dziesiątkę, który pozwoli nam dalej szkolić zespół handlowy pomimo lockdownów i konieczności pracy zdalnej. W tym momencie jesteśmy w stanie w porozumieniu z działem Sprzedaży opracować roczny plan, który zwiększył częstotliwość realizowanych szkoleń, a ich przeprowadzenie jest dużo łatwiejsze, każdy uczestnik w ciągu 3 lub 4 godzin może w dogodnym dla niego miejscu i czasie dołączyć do szkolenia. 

Standardy sprzedażowe i wdrażanie do zespołów nowych członków

W tym roku udało nam się również wprowadzić i spisać standardy wizyty handlowej, które dzięki specjalnej funkcji w SalesOn są weryfikowane przy każdym spotkaniu handlowca i managera z klientem. Dzięki temu uzyskaliśmy dodatkowe dane pozwalające nam monitorować nie tylko częstotliwość wizyt, ale też jakościową ocenę ich przebiegu, ponadto mamy wszystkie notatki managerów w jednym miejscu. Dokładnie widzimy, które elementy wymagają poprawy u danego handlowca, w danym regionie lub w danym kanale sprzedaży. To pozwala nam stale doskonalić procesy i wspierać odpowiednimi szkoleniami osoby, które mają mniejsze doświadczenie w sprzedaży. Handlowcy bardzo chwalą sobie szkolenia poświęcone negocjacjom sprzedażowym oraz te dotyczące nowoczesnych kanałów sprzedaży lub branży FMCG. 

Budowanie zaangażowania i grywalizacja

Pilotażowa współpraca z SalesOn w zeszłym roku pokazała nam, że możemy szkolić szybciej, więcej i taniej, dlatego też w tym roku zdecydowaliśmy się na dodatkowe moduły Edugame, które mają pomóc nam wdrożyć elementy grywalizacji w projekt. Obecnie na wspólnych spotkaniach zawsze doceniamy 5 osób, które najlepiej poradziły sobie z danym modułem szkoleniowym, i prezentujemy, jak wypadły poszczególne regiony. Pomiędzy zespołami wyzwala to zdrową rywalizację oraz motywuje do osiągania jeszcze lepszych wyników. Na ten moment możemy śmiało powiedzieć, że większość zespołu chętnie korzysta ze szkoleń i nie mamy sytuacji, gdy ktoś z innych powodów niż urlop czy nieobecność zdrowotna nie realizowałby programu rozwoju. 

Gdy pojawiają się nieliczne głosy, iż szkoleń jest za dużo, często wtedy odpowiadamy zespołowi handlowemu, że to bardzo dobra oznaka tego, że jako firma się rozwijamy i idziemy w dobrym kierunku, gdyż tak jak mówią najlepsi trenerzy – żebyśmy się mogli rozwijać, to ten proces powinien troszeczkę boleć. 

Obecnie staramy się łączyć treningi stacjonarne i indywidualny coaching ze szkoleniami na platformie SalesOn, dzięki czemu mamy opracowany kompleksowy plan rozwoju sił sprzedaży w naszej organizacji.

Udostępnij wpis
Grzegorz Zaleski
Autor

Porozmawiaj z nami

Umów się na krótkiego videocalla z naszymi doradcami ds. sales enablement i poznaj platformę wprowadzającą rozwój sił sprzedaży w XXI wiek.